12. elokuuta 2013

Fasusta spanieli - ihmisiskästäkin huolimatta

Ihmisiskä käytti lauantaina Fasun Lapinjärvellä spanielien taipumuskokeessa - siinä samassa jutussa missä mäkin kävin pari vuotta sitten. Mä vähän haastattelin Fasua siitä miten niillä oli mennyt ja ihan perinteisesti mä pyysin nyt myös sitä tuomariakin kirjoittamaan tänne mun blokiin. Ihmisiskäkin saa kertoa oman mielipiteensä - sillä annetaanhan oikeudessakin syytetyille aina puheenvuoro ... Fasu taas puolestaan saa kertoa sitten sen totuuden. Spanielihän siitäkin sitten tuli, että napsahti. Onnea Fasu!

Sosiaalinen käyttäytyminen, hyväksytty

Tuomari: Iloinen ja ystävällinen. Iloisesti koiriin suhtautuva uros. Ihmisiin avoimesti suhtautuva
Ihmisiskä: Siinä me, kaksi kaksijalkaista, sitten odoteltiin tuomarin käsittelyä. Ihan kuten näyttelyissäkin Fasu taitaa tietää, että paikallaan pitäisi pysyä, mutta kun ei malta niin ei malta. Onneksi Fasu kuitenkin laittoi kaikki neljä tassua maahan tuomarin käsittelyn ajaksi.
Toffe: Oliskohan sillä koirasta päin katsottuna olevalla narunjatkeella jotain tekemistä tämän kanssa?
Fasu: Musta vaan on niin kiva kiusata ihmisikää kun mä huomaan, että pitäis olla koiramaisesti paikallaan. Paikallaanolo on perin tylsää ja mähän oon perheen pentu.

Haku ja laukaus, hyväksytty

Tuomari: Osittain suppeaa hakua. Ohjaaja antaa liikaa käskyjä ja koira lukkiutuu. Käyttää ilma- ja maavainua. Laidunkausi menossa. Laukauksesta haku supistuu, mutta pitenee taas loppua kohti.
Ihmisiskä: Fasu lähtee vapautuksen jälkeen innokkaasti metsää ja irtoaa n 20m päähän - tekee töitä edessä kaaressa ja käy aina välillä luona. Haku on selkeästi laajempaa kuin mitä enollansa aikanaan. Laukauksen jälkeen keskittyy syömään ruohoa (laiduntamaan). Lopulta jatkaa ja piristyy loppua kohden. Joo joo Toffe! - ei tartte länkyttää aina siitä samasta
Toffe: Ohjaaja antaa liikaa käskyjä ja koira lukittuu ... tartteeko mun siis oikeastaan sanoa mitään - siinähän se tuli jo sanottua. Eli lopputuloksena hyväksytty - ihmisikästä huolimatta. Musta näihin kokeisiin voitaisiin kokonaisarvostella ohjaajankin suoritus - nähtäis tulisko sieltä sitte yhtään hyväksyttyä. Taaskin koira toi homman kotiin.
Fasu: Mulla ei ollu hajuakaan mitä tässä piti tehdä. ihmisiskä näytti mulle suuntaa mihin mun piti lähteä ja heti kun mä kattoin sitä päin niin se keksikin sanoa, että mun täytyy mennä toisaalle. Siinä sitä sitten tuli pyöriskeltyä ympäriinsä. Se laukaus oli vähän pelottava, mutta ei siitä sen ihmeempiä. En löytänyt mitään ihmeempiä kiinnostavia hajuja.

Jäljestys, hyväksytty

Tuomari: Sopivan vauhtista jäljestystä - sivuhyppyjä tehden kaadolle joka kiinnostaa.
Ihmisiskä: Fasu lähtee etenemään määrätietoisesti jälkeä pitkin. Pari kertaa otti pidempiä loikkia jäljen sivuun, mutta eteni kuitenkin suoraan kaadolle. Kulmalla minun silmiini hieno kääntyminen. Nyt osasin pitää vauhdin sopivana enkä juossut perässä kuten Toffen kanssa aikoinaan.
Toffe: Täähän on onneksi sellanen osa-alue jossa ihmisikäkään ei pysty kovin pahasti sähläämään, mitä nyt tietysti voi hinata kokonaan pois jäljeltä. Hieno suoritus Fasu!
Fasu: En mä mitään sivuhypellyt, vaan etenin mutkia oikoen. Nopeempaakin olisin mennyt, mutta jarrumies esti.

Vesityö, hyväksytty

Tuomari: Innokas uimari tuo pukin rantaan
Ihmisiskä: Toisin kuin Toffen kanssa, tämä osa-alue pitikin olla täysin ongelmaton. Ainoa ongelma oli saada Rontti Mastodontti pois järvestä.
Toffe: Fasu on peto uimaan, ei tosin yhtä nopee kun mä.
Fasu: Musta tää vedestänouto on ihan kaikkein parasta. Mä vaan en älynnyt, että siinä ei tarttenut tehdä mitään muuta ja siksi mä lähdin etsimään vedestä uudestaan jotain noudettavaa. Ihmisikän luo en heti palannut, kun mä ajattelin että mun tehtävä on vielä kesken.




Tottelevaisuus, hyväksytty

Tuomari: Tottelee muuten hyvin, mutta uinti on niin mukavaa, että vaatii useita käskyjä
Ihmisikä: Näin siinä juurikin kävi - Fasu tuli rantaan vasta kun heitin sille toisen pukin noudettavaksi.
Toffe: Fasulle tais jäädä uimamoodi päälle, vai oiskohan poika päättänyt tehdä hyväksytyn suorituksen jälkeen vielä pari kunniakierrosta?
Fasu: Mä en vaan kuullu ihmisikää kun siellä tuuli niin kovasti ja oli aallokkoa. Olisin mä heti tullut takaisin jos mä olisin kuullu kun mä en oo samalla lailla villi niiku Toffe.

Yhteistyö ja yleisvaikutelma, hyväksytty

Tuomari: Hyvä pari, mutta ohjaaja lukitsee koiran liialla käskemisellä. Vähemmän käskyjä ja annetaan koiran tehdä vapaammin työskentelyä niin hyvä tulee
Ihmisiskä: Suus kiinni Toffe!
Toffe: Huoh! tää on niin tätä - I rest my case.
Fasu: Jaa - puhutaanko minusta? Missä sitten ikinä olikin niin ihan hauskaa oli. Mikä juttu toi SPA1 on ja miten sinne pääsee?

2 kommenttia:

  1. Upeaa Fasu! Paikalla ohjeita haukkuneet SPA1 Salla-äiskä ja SPA1 Mikku-mummo

    VastaaPoista
  2. Onnittelut Fasulle. :)
    Toffen jutut ne vaan jaksaa joka kerta naurattaa... :D

    Meidän blogissa on haaste teidän ihmisiskälle. Tuolla: http://paso-energiaa.blogspot.fi/2013/09/kesakuvahaaste.html

    t. Paso

    VastaaPoista

Toffe ja Fasu haukkuu kiitokset kommentoijalle!